Friday, November 12, 2010

Urek-urek pikir

Assalmualaikum.....

mau cerita sedikit ni sahabat tentang apa yang pernah terjadi ama kehidupan aku.....
dulu aku begitu bodoh ...jahil sekali, tak tau agama.....aku terkadang bisa tertawa geli bila melihat masa-masa jahiliyah itu...^_^ bodohnya.....masih saja teringat di dalam pikiran ini kawan...

aku jahilayah wajar lah  karena  keluarga ku bukan lah keluarga yg di besarkan karena agama...keluarga ku buta agama alias gag melek agama, bertahun-tahun aku memeluk islam tapi tidak juga tau apa manfaat agama dalam diriku.
hidup bertahun-tahun dengan kebodohan ternyata itu sangat menyiksa diri, bahkan saking jahiliyahnya saya dulu pernah hendak nyembah tumbuhan, yakin dengan tumbuhan, aneh sekali ya..saya yakin bahwa daun yg aku petik itu bisa memberikan manfaat dan mudharaat, naudzubillah tp sekarang udah enggk kok.. Alhamdulilllah ya....banyak hal telah  berubah sekarang.

sepertinya hidayah itu mengejar pemilik hati yg hedak disinggahi, Alhamdulillah Allah telah pilih saya untuk bisa terlibat dengan perkara yang mulia ini(agama)....awal-awal aku suka islam, ya mulai mempertanyakan dalam diri apa sebenarnya maksud hidup itu. saya pun mencari apa itu sih islam itu, apa sesungguhnya dia..untuk apa di ikuti, untuk apa dia Ada. Islam....saya pun belajar tentang islam, dari buku-buku yang ada..saya sangat asyik dengan buku-buku itu. ilmu saya pun   bertambah sedikit tp hanya sebatas mengenal keindahaan islam saja ....belum tahu tentang apa itu dakwah dan tidak belum tau apa itu maksud hidup yang di inginkan Allah dan Rasulullah,..ya ,...Hanya sekedar tau.......
dan saya rasa tamsilan ini pantas untuk saya pada waktu itu,.....
Tamsilannya begini...

Ahmad tahu rumah Abu. Jika ditanya mana rumah Abu, Ahmad akan segera tunjukkan rumah Abu. Ini tanda yang Ahmad ada KEFAHAMAN ILMU TENTANG RUMAH ABU. Jika ditanya apa ada dalam rumah Abu, Ahmad tidak mungkin tahu. Ini tanda yang Ahmad ada KEFAHAMAN ILMU TENTANG RUMAH ABU tetapi dia tidak ada KEFAHAMAN TENTANG RUMAH ABU. Untuk Ahmad faham apa ada dalam rumah Abu, Ahmad mesti masuk ke dalam rumah Abu. agar Ahmad dapat masuk ke dalam rumah Abu, Ahmad mestilah terlebih dahulu kenal dengan Abu & ada hubungan yang baik dengan Abu.

Kata Ulama, begitu jugalah dengan KEFAHAMAN ILMU AGAMA & KEFAHAMAN AGAMA. Ramai yang ada kefahaman ilmu agama tetapi tidak dapat kefahaman agama. Untuk dapat kefahaman ilmu agama, seseorang itu boleh mendapatkannya dengan belajar dari mana-mana guru atau membaca!. Untuk dapat kefahaman agama? Sepertimana Ahmad tadi, untuk mendapatkan kefahaman agama, seseorang itu mestilah terlebih dahulu kenal Allah s.w.t dan ada hubungan yang baik dengan Allah s.w.t! Untuk dapat kefahaman agama, Allah s.w.t telah meletakkan syaratNya! Apa syaratnya? Korban diri, masa dan harta bermujahaddah di jalan Allah s.w.t! Dengan mujahaddah, Allah s.w.t akan BUKAKAN PINTU-PINTU HIDAYAH. Inilah intisari dari Al Ankabut, ayat 69. PINTU-PINTU HIDAYAH inilah KEFAHAMAN AGAMA! Inilah yang paling-paling mahal! - Ulama

Alhamdulillah akhirnya saya paham dengan maksud hidup yang sesungguhnya maksud hidup yang di ingin kan NAbi muhammad, akhirnya Allah jodohkan/saya di pertemukan oleh Allah SWT dengan jamaah yang benar-benar berjalan di muka bumi ini untuk tegakkan kalimah Lailahailahaillah.....
siapakah mereka?
ya mereka adalah orang-orang yang mencoba belajar islah diri untuk Korban diri, masa dan harta bermujahaddah di jalan Allah s.w.t...


No comments:

Post a Comment